HALOTHERAPIE – BEHANDELING VOOR DERMATITIS EN ECZEEM

Wat is eczeem?

Dermatitis, ook wel bekend als eczeem betekent letterlijk ‘ontsteking van de huid’. Het is een verzamelnaam waarbinnen veel verschillende aandoeningen vallen. Sommige vormen van dermatitis zijn acuut. Dit betekent dat de symptomen uit het niks komen opzetten en zich snel ontwikkelen. Andere vormen zijn chronisch. De aangedane plek is dan al langer geïrriteerd en de klachten blijven ook langer bestaan. In milde gevallen van eczeem is de huid rood, droog, schilferig en jeukerig. In ernstige gevallen ontstaan er bloedingen en korstvorming. Door de aanhoudende jeuk heeft u de neiging om te krabben, maar zo raakt de huid nog meer beschadigd en begint deze te bloeden, met een risico op infectie.

Atopisch eczeem, ook wel bekend als atopische dermatitis, is een vorm van eczeem die meestal voorkomt tijdens de kinderleeftijd. Het begint in de meeste gevallen voor het tweede levensjaar en kenmerkt zich vooral door hevige jeuk. Het kan echter ook chronisch aanhouden. Kinderen met atopisch eczeem hebben een aanleg om meerdere allergieën te ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor kattenharen, graspollen, huisstofmijt en andere aandoeningen. De symptomen van eczeem zijn:

• Schilferige plekken op de huid
  • Korsten
  • Rode huid
  • Jeuk
  • Blaren door acute verergering van het eczeem
  • Pigmentverandering
  • Kleine bobbeltjes (papels), blaasjes

Onze zoutgrotten bieden een ontspannende en geheel veilige therapiemethode door middel van medisch zout. Ook is deze methode geheel medicijnvrij. Het medische zout heeft bij inademing de volgende effecten bij het genezen van uw eczeem:

• Het remt ontstekingen af
  • Het verwijderen van bacteriën en schimmels
  • Reinigt de huid (anti-bacterieel)
  • Het rustiger maken van de huid
  • Het verminderen of zelfs laten verdwijnen van jeuk
  • Stimulering doorbloeding van de huid
  • Het hydrateren van de huid
  • Het verhogen van de weerstand
  • Het verlengen van de remissietijd
  • De huid wordt zachter en egaler
  • Het verminderen van IgE-niveaus, immuunsysteem minder gevoelig
  • Het verlengen van de remissietijd
  • Het verlichten van kwalen

Hoe vaak is de therapie nodig?

Bij eczeembehandeling is het raadzaam om tussen de 15 en 20 sessies te nemen, afhankelijk van de leeftijd. Als u verzekerd wilt zijn van onomkeerbare condities door de eczeemoplossing, raden wij u aan om vervolgsessies in te plannen. Daarbij adviseren we u om de eczeembehandelingen herhaaldelijk in te plannen. Dat is dan rond de 2 á 3 keer per week.

Bij de meeste patiënten verdwijnen de symptomen na behandeling in onze zoutkamer. Uit onderzoek blijkt dat de effectiviteit van zouttherapie op ongeveer 75-98% ligt. Normaliter volgen onze patiënten 1 tot 2 kuurtrajecten per jaar. Daarnaast komen ze nog preventief enkele keren naar onze zoutkamer.