HALOTHERAPIE – BEHANDELING ASTMA

Door zouttherapie kunnen astma problemen verlicht worden en blijven de klachten onder controle. Ook is het mogelijk het gebruik van medicijnen te verminderen. Doe dit alleen in overleg met uw arts en nooit op eigen initiatief.

Tijdens de zouttherapie gaan bacteriën dood en de spiertjes in uw luchtwegen worden ‘wat losser’ en ontspannen gemaakt. Het slijm komt los en verdwijnt.

Na de eerste paar sessies kunt u ervaren dat u meer gaat hoesten en er meer slijm vrij komt. Dat is volkomen normaal. Over het algemeen gaat u zich na 3-4 behandelingen veel beter voelen en krijgt u meer lucht; de hoeveelheid slijm is aanzienlijk minder dan u gewend was. Het is raadzaam twee keer per jaar een serie van 10 tot 20 behandelingen te volgen. Doorgaans doet men deze sessies in het voor- en najaar(bloei periode en als het koud of vochtig wordt). Als u in de tussentijd merkt dat het weer minder goed gaat, dan is het raadzaam een paar extra sessies te volgen.

De grootste voordelen van zouttherapie bij astma zijn:
  • Zout doodt aanwezige bacteriën en virussen
  • Remt ontstekingen af
  • Reiniging van de luchtwegen
  • Lost overtollig slijm op
  • Makkelijker ophoesten van slijm
  • Opbouwen van weerstand
  • Minder benauwd en meer lucht

Veel astmapatiënten zijn na een kuur in de zoutkamer voor een lange tijd vrijwel klachtenvrij. Vaak kan het medicijnengebruik ook substantieel worden teruggebracht. Maak echter nooit aanpassingen op het gebied van medicijnengebruik op eigen initiatief en overleg altijd met uw arts.